Hírek

Tájékoztató a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer bevezetéséről


2012. 12. 13. 11:09
 
Magyarországon 2013 júliusától kötelezővé válik a megtett úttal arányos, elektronikus díjfizetési mód a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek részére.

A Kormány 1138/2012. (V.3.) és 1361/2012. (IX.14.) számú határozataiban döntött a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer (ED) bevezetésével kapcsolatos feladatokról.

 
A Kormány a közúti közlekedésben is elkötelezett az arányos teherviselés, és a "használó és szennyező fizet" elv mielőbbi és maradéktalan alkalmazása mellett. Ezért döntött úgy, hogy az általánydíjas, időtartamhoz kötött matricás rendszert a megtett úttal arányos tarifarendszer váltsa fel, amelyben az úthasználók az utazási távolság és járműveik környezetvédelmi jellemzői alapján fizetik meg az útdíjat. 2013 júliusától a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek már ilyen módon fizetnek a gyorsforgalmi utakon (1173 km) és az országos főúthálózat külterületi szakaszain (5145 km), mindösszesen (6318 km). A 3,5 tonna alatti járművek és a buszok a számukra díjköteles gyorsforgalmi utakon továbbra is az e-matricás rendszerben közlekedhetnek. Az alkalmazni kívánt elektronikus díjszedési technológiának köszönhetően az úthasználóknak a díjak befizetéséhez nem kell megállniuk, az útdíjat a járműbe szerelt eszköz segítségével előre vagy utólag rendezhetik. Az Európában széles körben elterjedt díjpolitikai és technológiai megoldás lehetővé teszi, hogy az utakat használók az igénybevétellel arányosan járuljanak hozzá a hazai útfenntartás költségeihez. A teherforgalom kiegyensúlyozottabb díjterhelése legalább részben ellentételezheti az országon áthaladó kamionok által okozott állapotromlást és környezetszennyezést. Az e-útdíj bevezetése a vasút pályadíjak miatt fennálló versenyhátrány mérséklését eredményezi, nő az alacsonyabb fuvarozási költségű helyi, hazai áruk és szolgáltatások versenyképessége.
 
A díjszedői feladatokat a jelenlegi e-matricás struktúrához hasonlóan az Állami Autópálya Kezelő Zrt., a díjszedés állami felügyeletét a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ látja el.
 
A rendszer tervezésekor a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kiemelt figyelmet fordított arra, hogy a díjköteles szakaszok megkerülése és az elkerülő utak melletti zaj, rezgés, levegő és egyéb környezeti terhelés minimális legyen. Ahol a rendszer indulását követően jelentős leterelődés észlelhető, vagy a forgalom változása jelentős mértékben befolyásolja az ott élők életminőségét, ott forgalomcsillapító intézkedések alkalmazása válhat szükségessé.
 
A lakosság segítségére és közreműködésére is számít a Minisztérium annak érdekében, hogy a műszakilag és forgalmilag leginkább megfelelő megoldások közül a településen élők és a közvetlenül érintettek számára hosszútávon megnyugtató megoldást vagy megoldásokat válasszák ki.
 
Mindezen információk alapján tisztelettel kérjük a lakosságot, hogy a beruházás folyamatában tervezett tájékoztatásokon, közéleti fórumokon aktívan vegyenek részt, hogy az össztársadalmi érdekek mellett a helyi érdekek is érvényre juthassanak!



előző hónapelőző hónap 2020. május következő hónapkövetkező hónap
HKSzCsPSzV
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
 

 
Képújság

Facebook


Kapcsolat
Polgárdi Város Önkormányzata

8154 Polgárdi,
Batthyány utca 132.
Tel/fax: (22) 576-230
onkormanyzat@polgardi.hu